|
|
Regulamin XXXV Nocnych Marszy na Orientację "Manewry 2009"
|
UWAGA! Kolorem wyróżniono istotnie zmiany w stosunku do regulaminu turystycznych imprez na orientację PTTK. |
I. Wstęp
|
1. XXXV Nocne Marsze na Orientację "Manewry 2009", zwane dalej Imprezą, są odmianą Turystycznej Imprezy na Orientację (InO), w której uczestnik lub zespół ma za zadanie potwierdzić w określonym limicie czasu swoją obecność przy ustawionych w terenie punktach kontrolnych.
|
II. Punkty Kontrolne
|
1. Punktem kontrolnym (PK) nazywamy znak (lampion) ustawiony w terenie przez SKPT. Jest on wykonany w kształcie prostokąta o wymiarach 21 na 30 cm (A4), podzielony po przekątnej na dwa trójkątne obszary, jeden w kolorze białym, drugi w kolorze czerwonym i jest oznaczony przez SKPT, z zastrzeżeniem pkt 3.
2. Każdy punkt kontrolny powinien być oznaczony na białym polu dwuelementowym kodem (cyfry lub litery) oraz posiadać przyrząd do potwierdzania tego punktu (kredka, perforator, pieczątka itp.), z zastrzeżeniem pkt 3.
3. Dopuszcza się dwa dodatkowe rodzaje punktów kontrolnych, w postaci stałych obiektów terenowych nie oznaczonych lampionami i nie posiadających osobnych przyrządów do potwierdzania tych punktów:
- Terenowe obiekty oznakowane: słupek leśny, terenowy słupek pomiarowy, transformator, tabliczka, budka dla ptaków, oznakowany paśnik itp.
- Terenowe obiekty nieoznakowane: ambona, platforma widokowa, nieoznakowany paśnik itp.
4. Każdy punkt kontrolny powinien być ustawiony w sposób widoczny, w miejscu charakterystycznym, przy czym miejsce to musi dać się jednoznacznie zlokalizować na mapie i w terenie.
5. Jeżeli odległość ustawienia PK od miejsca charakterystycznego zaznaczonego na mapie jest większa niż 2 mm w skali mapy (50m dla map 1:25000), to zespół nie ma obowiązku jego odszukania i za brak potwierdzenia tego punktu nie może być ukarany.
6. Poza punktami kontrolnymi (PK) Organizator może dodatkowo ustawić na terenie imprezy: punkty stowarzyszone (PS) i punkty mylne (PM).
7. Punkt stowarzyszony z określonym punktem kontrolnym lub obszarem (PS) jest to punkt ustawiony w terenie, który spełnia co najmniej jeden z poniższych warunków:
- niewielką odległość od PK (nie mniejszą niż 2 mm w skali mapy),
- podobną formę terenu,
- specyfikę mapy,
- inne informacje podane przez Organizatora.
8. Punkt mylny (PM) nie jest punktem kontrolnym danej trasy lub punktem z nim stowarzyszonym i musi być oddalony od danego PK o co najmniej 5 mm w skali mapy (125m dla map 1:25000).
9. Punkty stowarzyszone i punkty mylne oznacza się w terenie w taki sam sposób jak punkty kontrolne.
10. Dla każdej trasy może zostać ustalona maksymalna odległość punktu stowarzyszonego (PS) od punktu kontrolnego (PK) - tzw. MOS. Dokładna wartość MOS zostanie podana na mapach i szczegółowych opisach poszczególnych tras w dniu imprezy.
Oznacza to, że:
- wszystkie punkty leżące w odległości większej niż MOS od danego PK, bez względu na ich specyfikę będą traktowane jako punkty mylne (PM)
- wszystkie punkty spełniające definicję PS z punktu 7, leżące wokół danego punktu kontrolnego (PK) w obszarze ograniczonym przez MOS będą traktowane jako punkty stowarzyszone (PS)
|
III. Długość i czas przebycia trasy
|
1. Podstawowy limit czasu ustalany jest przez Organizatora z uwzględnieniem:
- długości trasy,
- stopnia zaawansowania uczestników,
- ilości punktów kontrolnych na trasie.
2. Każdemu zespołowi poza podstawowym limitem czasu przysługuje limit spóźnień.
3. Limit spóźnień powinien być nie mniejszy niż 1/4 i nie większy niż 1/3 podstawowego limitu czasu.
4. Zespół może być sklasyfikowany po przekroczeniu limitu spóźnień, o ile zdąży przybyć na metę przed jej zamknięciem.
5. Pomiaru czasu dokonuje się do pełnej minuty.
6. Długość trasy obliczona jest w linii prostej między punktami, uwzględniając przeszkody niemożliwe do przebycia: rzeki, jeziora, zabudowania, poligony, etc.
|
IV. Zasady potwierdzania punktów kontrolnych na karcie startowej
|
1. Potwierdzenie punktu kontrolnego z lampionem następuje poprzez wpisanie w pierwszym wolnym polu karty startowej - za pomocą kredki umieszczonej przy lampionie - numeru PK oraz kodu z lampionu ustawionego w tym miejscu.
2. W przypadku innego przyrządu do potwierdzania PK z lampionem (pieczątka, perforator itp.) potwierdzenie następuje poprzez opieczętowanie, przebicie perforatorem, itp. odpowiedniego pola karty startowej i wpisanie własnym trwałym przyborem do pisania numeru PK oraz kodu z lampionu.
3. Potwierdzanie PK nie oznaczonych lampionami (rozdz. II, p.3) odbywa się poprzez spisanie własnym trwałym przyborem do pisania w odpowiednim polu karty startowej:
- dla PK będącego obiektem oznakowanym (słupek leśny, terenowy słupek pomiarowy, transformator, tabliczka, budka dla ptaków, oznakowany paśnik itp.) - wszystkich widocznych na nim oznaczeń (numerów, symboli, napisów);
- dla PK będącego obiektem nieoznakowanym (ambona, platforma widokowa, nieoznakowany paśnik itp.) - liczby szczebli we wszystkich elementach drabiniastych tego obiektu.
4. Brak któregokolwiek z wymaganych elementów opisu PK (np. kod z lampionu z perforatorem, oznaczenia ze ścianek słupka) traktowane będzie jako BPK (brak punktu kontrolnego), zaś błąd w którymkolwiek elemencie jako PM (punkt mylny).
5. Potwierdzeń dokonuje się w kolejnych polach karty startowej bez pozostawiania pól wolnych.
6. Zespół ma prawo do nieograniczonej ilości poprawień pierwotnie potwierdzonego PK:
- za dokonanie każdorazowego poprawienia PK otrzymuje się odpowiednią ilość punktów karnych,
- po dokonaniu poprawień ocenie podlegają wyłącznie ostatnie potwierdzenia danego PK oraz ilość dokonanych poprawień,
- poprawień PK dokonuje się poprzez wpisanie właściwego potwierdzenia w kolejne pole karty startowej - niedopuszczalne jest dokonywanie skreśleń lub poprawek istniejących potwierdzeń.
7. W przypadku stwierdzenia, że w miejscu zaznaczonym na mapie przez Organizatora nie ma ustawionego punktu kontrolnego, dokonuje się zapisu BPK (brak punktu kontrolnego), dodając numer PK. Jeżeli uczestnik lub zespół skorzystał z możliwości potwierdzenia punktu kontrolnego zapisem BPK, a Organizator stwierdził właściwe ustawienie PK, to zapis taki traktowany jest jako potwierdzenie punktu mylnego (PM).
8. W przypadku stwierdzenia przy punkcie kontrolnym z lampionem braku przyrządu do potwierdzania PK, całego zapisu dokonuje się własnym trwałym przyborem do pisania, umieszczając numer lub oznaczenie tego PK oraz kod z właściwego lampionu w odpowiednim polu karty startowej, dodając uwagę BK (brak kredki).
9. Inne dokonanie zapisu w przypadku braku punktu kontrolnego lub braku przyrządu do potwierdzenia PK jak opisane w rozdz. IV, p. 7 i 8 traktowane są jak potwierdzenie punktu mylnego PM.
10. W jednym polu karty startowej może znajdować się tylko jedno potwierdzenie punktu kontrolnego.
11. Za potwierdzenie PK stojącego do 2 mm w skali mapy od miejsca zaznaczonego na mapie przez Organizatora uczestnik nie może być karany.
|
V. Punktacja
|
1. W nocnych imprezach na orientację SKPT zwycięża uczestnik lub zespół, który za pokonanie trasy uzyskał najmniejszą liczbę punktów karnych.
2. Punkty karne uzyskuje się za:
brak potwierdzenia punktu kontrolnego PK |
90 pkt |
potwierdzenie punktu mylnego PM |
30 pkt |
zmianę kolejności potwierdzeń PK (za każdą zmianę) |
30 pkt |
pozostawienie na karcie startowej wolnego pola zamiast kolejnego potwierdzenia punktu kontrolnego |
30 pkt |
potwierdzenie punktu stowarzyszonego (PS) do punktu kontrolnego (PK) |
25 pkt |
zły opis punktu kontrolnego |
10 pkt |
każdą zmianę potwierdzenia punktu kontrolnego (PK) lub punktu stowarzyszonego (PS) |
10 pkt |
każdą rozpoczętą minutę limitu spóźnień |
1 pkt |
każdą rozpoczętą minutę spóźnień po przekroczeniu limitu spóźnień |
10 pkt |
|
VI. Warunki ukończenia imprezy
|
1. Zespół, aby mógł być sklasyfikowany w Imprezie, musi:
- w komplecie przybyć na metę przed jej zamknięciem,
- oddać kartę startową, w stanie umożliwiającym sędziemu identyfikację potwierdzeń,
- potwierdzić prawidłowo co najmniej jeden punkt kontrolny (PK) lub punkt stowarzyszony (PS).
2. Nad przestrzeganiem regulaminu czuwają na terenie Imprezy Sędziowie wyposażeni w odpowiednie identyfikatory. Każdy
zespół w momencie napotkania Sędziego jest obowiązany okazać mu do wglądu kartę startową. Czas weryfikacji karty, o ile nie
przekracza jednej minuty, nie wydłuża limitu czasu przejścia zespołu.
3. Sędzia w razie stwierdzenia łamania regulaminu może udzielić ostrzeżenia lub zdyskwalifikować dany zespół.
4. Zespół może otrzymać ostrzeżenie za pokonywanie trasy wraz z innym zespołem z tej samej trasy. Ostrzeżenie polega na
wpisaniu przez Sędziego w karcie startowej zespołu minuty startowej zespołu pokonującego wspólnie trasę.
5. Zespół może zostać zdyskwalifikowany na Imprezie za:
- podrabianie potwierdzeń na karcie startowej,
- używanie niedozwolonego środka transportu,
- korzystanie z pomocy osób trzecich przy pokonywaniu trasy,
- dokonywanie samowolnych zmian w ustawieniu punktów kontrolnych,
- niszczenie punktów kontrolnych lub przyrządów do potwierdzania PK,
- nieuzasadnione używanie urządzeń elektronicznych do porozumiewania się na odległość,
- używanie urządzeń elektronicznych do określania położenia w terenie,
- używanie map innych niż dostarczone przez Organizatora,
- pokonywanie trasy z innym zespołem mimo wcześniejszego ostrzeżenia obu zespołów,
- rozdzielanie się członków zespołu na trasie.
|
VII. Postanowienia końcowe
|
1. Wszystkich uczestników którzy przerywają uczestnictwo w imprezie przed dotarciem do mety obowiązuje poinformowanie o
tym fakcie Organizatora najpóźniej do godziny zamknięcia mety. Numer telefonu do Organizatora jest podany na mapie.
2. Udział w Imprezie jest dobrowolny. W Imprezie uczestnicy startują na własną odpowiedzialność, niezależnie od warunków
pogodowych zastanych na trasach Imprezy i w razie wypadku nie będą dochodzić odszkodowania od Organizatorów. Fakt ten
odnotowuje się poprzez podpisanie przez uczestnika deklaracji przed startem jego zespołu.
3. Osoby niepełnoletnie mające nieukończone 14 lat startują i uczestniczą w Imprezie tylko pod opieką swojego opiekuna
prawnego.
4. Osoby niepełnoletnie w wieku 14-17 lat startują i uczestniczą w Imprezie tylko pod opieką osób mających ukończone 18 lat.
Każda osoba niepełnoletnia musi w momencie przed startem okazać pisemną zgodę od obojga opiekunów prawnych zgodną ze
wzorcem stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
5. Za szkody wyrządzone wobec uczestników Imprezy przez osoby trzecie jak i odwrotnie Organizator nie odpowiada.
6. Uwagi i odwołania rozstrzyga Organizator Imprezy.
7. Ostateczna interpretacja regulaminu należy do Organizatora. W sprawach spornych decyzja Organizatora jest decyzją
ostateczną.
8. Nieznajomość regulaminu nie zwalnia z jego przestrzegania.
|
UWAGA! Kolorem wyróżniono istotnie zmiany w stosunku do regulaminu turystycznych imprez na orientację PTTK.
|
|
|
Imprezę wspierają |
|
Polecamy imprezy |
|
|